STRONA GŁÓWNA



  MAPA STRONY



  KONTAKT


    strona główna > historia hondy


Historia hondy



Historia jednego z 10 największych na świecie koncernów motoryzacyjnych obejmuje ponad połowę XX wieku. Choć początki rozwoju tej firmy były trudne i skromne, Honda szybko zaczęła kojarzyć sie z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi i osiągnięciami w trosce o środowisko naturalne. Obecnie ten koncern sprzedaje rocznie ponad 4,4 mln motocykli oraz blisko 2,5 mln samochodów.

Korzenie Hondy sięgają lat 20, gdy jej późniejszy założyciel jako młody wówczas człowiek rozpoczął pracę w warsztacie samochodowym. W dobie powojennego kryzysu w Japonii, Soichiro Honda podjął niezwykle trafną działalność: produkcję mopedów, tanich i oszczędnych środków lokomocji. Jednak w szybko rozwijającym się gospodarczo kraju nie można było poprzestać na prostych rozwiązaniach i firma natychmiast podjęła konstrukcję coraz bardziej zaawansowanych silników.

We wrześniu 1948 roku, już ze wspólnikiem, Takeo Fijusawa Honda powołał Honda Motor Corporation. Dynamiczny rozwój firma zawdzieczała nie tylko szybkiemu doskonaleniu silników i wprowadzaniu nowych modeli jednośladów, lecz także prężności z jaką zorganizowano sprawną sieć ich sprzedaży.

W latach 1950-52 Honda przeżywała szybki rozwój. Co roku uruchamiano kolejną fabrykę. Zdecydowano się też na skok technologiczny: wprowadzenie do produkcji małego silnika 4-suwowego E-Typ o trzech zaworach w głowicy i zastosowanie go w nowym motocyklu.

Szybko zdobywająca rynek motocyklowy Honda nie byłaby zapewne tym czym jest obecnie bez sportowych pasji swego założyciela. Od początku lat 50 pracował nad stworzeniem własnej reprezentacji i wystawieniem jej w najbardziej prestiżowych wówczas zawodach motocyklowych. Wierzył także, że udział w sporcie, to nie tylko reklama, lecz źródło doświadczeń, dzięki którym można wspiać się na wyższy poziom technologiczny. Przełom lat 50 i 60 przyniósł rezultaty wysiłków: pierwsze zwycięstwa w wyścigach TT w klasach 125 i 250 ccm, a potem mistrzowskie tytuły kierowców motocykli napędzanych silnikami Hondy.

W 9 lat po rozpoczęciu produkcji jednośladów, a 7 lat od powołania firmy Honda stała się największym producentem motocykli w Japonii. Gdy w 1961 r. sprzedaż przekroczyła 100 tys. sztuk miesięcznie, przyszła pora na podbój rynków zagranicznych: najpierw w Europie. Ruszyły montownie w Holandii i Belgii, we Francji motorowery Hondy zdobyły uznanie i nagrody. W szczytowym okresie produkcja jednośladów, z których firma znana jest do dziś nie mniej niż z samochodów, we wszystkich zakładach wyniosła 5 mln rocznie. Dziś na świecie jeździ ich ok. 130 mln.

Nim na drogach pojawiły się pierwsze seryjne samochody japońskiej marki, firma zaznała smaku zwycięstw w sporcie samochodowym i to do razu w najbardziej wymagającej tego dyscyplinie - Formule 1 - jako producent silników. Ponieważ przepisy wprowadzone od 1960 r. ograniczyły maksymalną ich pojemność do 1500 cm³, cenne okazały się doświadczenia zdobyte właśnie w produkcji wysokoobrotowych silników motocyklowych. Skorzystały z nich teamy Williamsa i Mc Larena. Honda miała prototyp własnego samochodu wyścigowego już w 1962 roku. W dwa lata później firma wystawiła własny zespół, który w 1965 r. zdobył Grand Prix Meksyku. Po wycofaniu się ze sportu samochodowego w 1968 r. Honda powróciła na tory z początkiem lat 80, jednak już tylko w roli producenta silników. W tej roli też, wspólnie z Williamsem i Mc Larenem odniosła wiele zwycięstw.

Pierwszym seryjnym samochodem był lekki pojazd dostawczy T 360 (1962 r.) i sportowy, dwuosobowy cabriolet S 500. W ciągu 3 lat dołączyło do nich kombi L 700. Pod koniec lat 60 karierę zrobił mały samochód przeznaczony na rynek japoński - N 360. Czterocylindrowy silniczek o pojemności 354 cm³ osiągał ponad 30 koni przy 8500 obrotach na minutę, miał więc motocyklową charakterystykę.

W 1963 roku, pierwszym w którym Honda podjeła produkcję aut wytworzono ich zaledwie 136 sztuk. Jednak w cztery lata później produkowano już 87 tys., w kolejnym 185 tys. a w 1969 roku - ponad 230 tys., z czego 5% trafiło już na eksport. Linie najbardziej popularnych do dziś samochodów, wówczas małolitrażowych, rozpoczął w latach 70 model Z 360. Jego konstrukcja (poprzecznie umieszczony silnik czterocylindrowy, napęd na przednie koła) stała się bazą dla późniejszych aut, takich jak Life, czy zaprezentowany w 1972 r. pierwszy Civic. Ten model do dziś należy do najpopularniejszych w swojej klasie.

Światowa produkcja samochodów Hondy doprowadziła w 1979 r. do zmiany proporcji między dochodami ze sprzedaży jednośladów i aut. Ostatecznie od 1991 r. produkcje samochodów, jednośladów oraz maszyn i urządzeń formalnie rozdzielono. Obecnie sprzedaż aut przynosi ok. 80% obrotów firmy, motocykli - 12%, to pozostałe gałęzie działalności.

W 1982 r. by sprostać popularności z jaką spotkała sie w USA Honda Accord, uruchomiono tam pierwszą fabrykę samochodów Honda. Wkrótce też rynek USA stał się dla naszej firmy bardziej znaczący niż rynek japoński. Wniósł on też swój wkład w rozwój palety producentów Hondy, gdyż niektóre modele zaprojektowano właśnie w amerykańskich ośrodkach badawczych.

Okres ekspansji na rynkach europejskich związany był z podjetą w 1979 r. współpracą z brytyjskim Roverem. Honda wniosła zaawansowane technologie, Rover - dostęp do tradycyjnych rynkówstarego kontynentu. Nie przeszkodziło to w realizacji własnej inwestycji fabryki w Swindon, skąd dziś pochodzą dostarczane głównie na rynki europejskie modele Civic, Accord i CR-V. Do końca 2002 roku firma planuje, że łączna wartość inwestycji w Europie wyniesie 1,5 mln dolarów.

W nowym wieku, podczas stawiania czoła niesionym przez niego wyzwaniom, Hondzie z pewnością pomocne będzie motto wypowiedziane przez jej założyciela:

"First man, then machine" (Najpierw człowiek, potem maszyna).

* Przygotowano na zlecenie HONDA Poland przez redakcję tygodnika "MOTOR".